maanantai 25. heinäkuuta 2011

Irlannin reissu, osa 1: Dublin

Kirjoittelen Irlannin reissustamme tänne osissa. On nimittäin niin mahdottomasti kerrottavaa! :) Ja jospa joku muukin innostuu lähtemään Irlantiin, niin tässä vähän vinkkejä.

Olimme kesäkuun alkupuolella Irlannissa reilun viikon pituisella reissulla. Irlanti on hieno maa! Jotenkin olemme kovasti tykästyneet noihin Brittein saariin. Olimme pari vuotta sitten Skotlannissa ja pidimme paljon siitäkin matkasta. Kummallakin reissulla vuokrasimme auton ja kiersimme pitkin maita ja mantuja. Irlantiin lensimme Helsingistä Frankfurtin kautta Dubliniin. Lonely Planet -kirjat ovat muuten tosi hyviä, suosittelen! Meillä oli Lonely Planetit mukana sekä Skotlannissa että Irlannissa ja saatiin niistä kirjoista monia hyviä vinkkejä matkan varrella.

Iltanäkymää Dublinista hotellimme lähettyviltä.
Saavuimme Dubliniin maanantaina illalla. Ensimmäisenä iltana käppäilimme hotellimme lähellä, käytiin pubissa syömässä ja nauttimassa ensimmäiset Guinnessit (olutta) ja Bulmersit (siideriä). Olimme yötä Charleville Lodge Hotellissa, joka oli siisti ja kiva hotelli, pienehkö kylläkin. Aamupalaksi sai valita kunnon tuhdin irlantilaisen aamupalan kananmunineen, pekoneineen, makkaroineen ja veripalttuineen, tai kevyemmän version (continental breakfast). Hyvä aamiainen oli! Varasimme hotellin Booking.comin kautta, jossa oli erityistarjous: kaksi yötä 106 € kahdelta hengeltä, hinta myös sisälsi aamiaisen! Ei paha. Hotelli oli Liffey-joen pohjoispuolella, ei siis ihan keskustassa, mutta keskusta oli reippaan kävelymatkan päässä.

Tiistaina oli vuorossa Dubliniin tutustumista koko päivän. Heittäydyimme todellisiksi turisteiksi ja ostimme liput (16 €/kpl, voimassa vuorokauden) Hop on - Hop off -sightseeing-bussiin. Oli varsin kätevä tämä bussihomma! Tuli päivässä helposti otettua haltuun tärkeimmät nähtävyydet. Bussi pysähtyi Dublinin tunnetuimmilla nähtävyyksillä, kyytiin sai hypätä mistä tahansa reitin varrella ja myöskin jäädä pois milloin halusi. Ja jatkaa sitten matkaa taas hetken päästä jne. Hop on, hop off! :)

Dublin Castlen sisäpiha.
Ensimmäinen pysähdyksemme oli Dublin Castlessa. Olen mahdoton linnafani, yksi tämän reissun teemoista olivatkin juuri linnat. Kävimme reissun aikana ainakin viidessä linnassa. :) Dublin Castle ei kuitenkaan ihan perinteinen linna ollut, ennemmin kuvailisin palatsiksi tms. Tottakai meidän tuurilla suurin osa linnasta oli remontissa, joten pääsimme katsomaan vain kappelin ja kellarin, jossa oli jäänteitä linnan alkuperäisistä perustuksista. Nätti kappeli ja sillai, mutta vähän kyllä petyin. Oli äkkiä nähtynä tämä paikka.

Jatkoimme matkaa Irlannin suurimpaan katedraaliin, St Patrick's Cathedraliin. Isot kirkot ovat aina vaikuttavia. Täällä oli erityisen hienot koristeelliset lattiat! Ja tottakai matkamuistoputiikki toisessa päässä kirkkoa. Jotain magneetteja ostin jääkaapin oveen, toivottavasti tuotto meni hyvään tarkoitukseen seurakunnalle. :)

Katedraalista luonnollisesti seuraava kohde olikin Guinness Storehouse. :D Guinness on "se juttu" Irlannissa. Sitä on tarjolla jokaikisessä pubissa. Ovat pojat osanneet rakentaa aikamoisen brändin, kun tämä Storehousekin oli mahdoton turistirysä. Itse en kylläkään juo olutta, se maku ei vain kolahda, vaikka kuinka yrittäisi, olen ennemmin siiderinaisia. Mutta mieheni tottakai tykkäsi kovasti tästä nähtävyydestä, oli siellä kyllä kiva käydä, nähtävää riitti. Systeemi täällä toimii niin, että liput Storehouseen voi ostaa etukäteen netistä (säästää 10 %) tai paikan päältä ovelta. Itse ostimme netistä liput, joten kävelimme sisään lippujonojen ohi ja syötimme lippujen koodin automaattiin, joista saimme varsinaiset sisäänpääsyliput. Storehousessa on museo, jossa voi kierrellä itse. Museossa kerrotaan oluen valmistusprosessista, tehtaan historiasta jne. Varsinaiseen panimoon turistit eivät pääse, museossa on sitten kuvia ja videoita panimolta. Storehousessa on myös ravintola, jonka annoksissa on käytetty yllättäen Guinness-olutta. Söimme ravintolassa lounaan, ruoka oli ihan jees. Ei mitään huippua, mutta ihan perushyvää. Vähän tuli semmoinen ruokalatunnelma koko ravintolasta.

Guinness Storehousessa oli mahdollista saada oppitunti, miten oikeaoppisesti lasketaan Guinness-tuopillinen hanasta. Nimittäin ensiksi tuoppiin lasketaan juomaa melkein täyteen, jonka jälkeen tuopillinen laitetaan pariksi minuutiksi tiskille odottamaan. Parin minuutin jälkeen vasta tuoppi täytetään ääriään myöten täyteen. Itse hanasta lasketun tuopillisen sai sitten nauttia ja oppitunnista sai vielä kunniakirjan. :)
Iso seinäkuva
portaiden puolivälissä.

Huipentuma tällä visiitillä oli kuitenkin (omasta mielestäni toki) huikea Guinness Shop. Siis oikeasti, siellä oli tavaraa Guinnessin logolla varustettuna alushousuista collegetakkeihin, esiliinoja, tuoppeja, kyniä, golf-palloja, Guinness-toffeeta, -suklaata, -sinappia... You name it! Arvatkaa vaan kuka meinasi seota siellä. Mutta löydettiin mukavasti tuliaisia! :)

Dublin Coddle ja Smithwick-olut
Guinness Storehousen jälkeen istahdettiin taas vihreään turistibussiin ja jatkettiin matkaa. Jäätiin pois Jamesonin viskitislaamon pysäkillä ja käytiin pikaisesti tislaamolla. Ei jääty sinne pidemmäksi aikaa vaan lähdettiin kävelemään ja etsimään ruokapaikkaa. Oltiin alun perin ajateltu välttelevämme Temple Barin aluetta, koska joka oppaassa sanottiin alueen olevan pelkkä turistirysä. Niinhän se olikin, mutta saatiin hyvät safkat pubissa ja kuunneltiin trubaduuria, joka veti ihanasti U2:n With or Without You -biisin esimerkiksi. :) Mieheni söi perinneruoka-annoksen, Dublin Coddle, joka oli siis tuommoinen liha-makkara-keitto tai -pata. Hän haluaa aina kokeilla kaikkia mahdollisia ja mahdottomia paikallisia ruokia. Ihan hyvää tämä ruoka kyllä oli. Itse pitäydyin ihan tutussa ja turvallisessa kana-caesar-salaatissa tällä kertaa

Lopuksi ohjelmassa oli vielä vähän shoppailua Henry Streetillä joen pohjoispuolella. Kivaa! Illan päätteeksi käytiin vielä lähipubissa yksillä. Tämä "yksillä pubissa käyminen illan päätteeksi" muuten muodostui aika lailla perinteeksi koko reissun ajaksi. Ensiksi syömään yhteen pubiin ja sitten yksille toiseen pubiin. :)

Keskiviikkona aamulla lähdettiin hakemaan autoa, vuokrasimme pikkuautomme etukäteen Halpaautovuokraamo.fi:stä. Sitten lähdimme ajamaan kohti Pohjois-Irlantia. Siitä enemmän seuraavassa jutussa

Kiitos kivasta kommentistasi! :)